Monday, December 13, 2010

Mak...baliklah...adik rindu mak...

Penat betul macam-macam kena buat…huh…belum hilang penat mak panggil ‘adikkkkkkkkk’……buat muka sekupang berdepan dengan mak ‘dah solat??’ mak bertanya…adik geleng ja….merajuk konon…tak nak cakap dengan mak….mak tarik tangan adik, adik bersila depan mak…’kenapa tak solat??adik marah mak ya??adik penat mak suruh adik buat macam-macam??ka adik marah sebab mak tak belikan adik ayam goreng??’

Adik tunduk ja sepatah tak jawab…jahatkan adik…ermmmmmmm…’adik nak ayam tu mak,mak cakap nak belikan tapi tak pun’ adik mencuka ja muka..mak pegang kepala adik ‘kalau mak tak belikan ayam goreng adik tak mau solat???Adik suka ya Allah tak sayang adik??nanti kalau mak mati , ayah mati lepas tu adik tak solat….tiap hari mak dengan ayah dalam kubur kena seksa, adik suka ya mak dengan ayah kena pukul?? ‘ adik tunduk ja kepala…napa rasa macam nak menangis ja ni??ishhhh mak selalu cakap anak lelaki kena kuat..air mata lelaki tak boleh dibiar mengalir sia-sia..hehehe….aku kena tahan!!!!!biarkan emak dengan soalan dia….merajuk lagilah kononnya…tak dapat makan ayam goreng ja pun..ermmmmmmmmmm….

‘mak tak cukup duit tadi sayang,duit tu mak beli ubat tadi tapi emak dah pesan pada ayah belikan adik ayam…nanti adik makan ya.’ Adik senyum..kalau boleh nak senyum sampai telinga…tak sabar nak tunggu ayah balik..bukan tak sabar nak tunggu ayah bawa balik ayam goreng sebenarnya…’sekarang adik pergi solat dulu,ingat solat ni tak boleh tinggal’ pesan mak….aku pun dengan hati yang penuh dengan taman permainan ikut saja cakap mak…

Masa tu aku umur 5 tahun…budak-budak apalah yang aku tau , sakitkah mak aku , cukup duit kah mak aku , ada rezekikah ayah aku…semua aku tak tau..yang aku tau kehendak dan permintaan aku dipenuhi….masa tu aku ingat lagi…..rumah aku penuh orang…tertib semuanya eh pak dolah pun ada…tok acik pun sama..ramai betul kat rumah… ‘ayah ada kenduri ya???’ soalku nada penuh ceria..(ramai orang kan) tapi kali ni aku tengok mak diam ja…tidur , tapi tak kan letih kot , orang ramai kat rumah emak pula tidur…selalu suara emak ja aku dengar….adik buat itu adik buat ini…tapi harini tak pun…mak marah kat aku agaknya aku kan nakal

Lepas tu adik tengok tok acik bungkus mak…mak diam ja…makkkkkkk…..kenapa diam?????kenapa tok acik buat mak macam ni….masa tu aku dah tersedu…nek limah peluk aku….makkkkk bangunlah…adik ni mak…mak diam ja…langsung tak gerak cikit pun tak berganjak..lepas tu mak dimasukkan dalam kotak kayu..tutup rapat-rapat bawa mak tapi emak tak jalan orang kampung usung kotak kayu tu….aku dah jerit-jerit nak ikut mak …ayah pun usung sekali kotak kayu tu….korang tahu apa aku rasa masa tu????

Mulai malam tu mak tak ada….mak dah tak temankan adik makan…makkkkkkk tiap hari adik tunggu mak balik….adik rindu…nak peluk mak,nak cium mak..nak dengar suara mak…makkkkk balik lah adik sunyi..siapa nak ceritakan adik kisah nabi???siapa nak temankan adik tidur???mak….adik tunggu mak ni…baliklah…malam tu adik tertidur lepas penat menangis…esok awal-awal pagi dah panggil mak….tak disahut pun….adik tak bermimpi…mak tetap tak balik…bila adik masuk bilik…adik rasa macam mak ada…adik pergi dapur pun adik rasa mak ada….semuanya dik rasa mak ada….adik sunyi betul-betul sunyi….

Duhai bonda tercinta….
Apalah erti seluruh buana tanpa ungkapan indah memanggilmu tak terasa jiwa ini penuh andai kasihmu luput tanpa jasad…izinkan aku bonda…izinkan aku membawa pulang kasihmu agar menjadi teman di malam dinginku…bersama selimut kisah kasihmu….

Bonda…..
Tak terubat langsung rindu ini….dimamah memori dimakan dek hari….anugerah kasihmu tidak sempat aku layari sejauh mungkin…jadikan aku anak yang soleh buat pembekalmu di sana agar kita tak terpisah di negeri abadi…separuh hati ini pergi bersama kasihmu….rindu yang bertaut ini tidak mungkin ku ketemu….jauh bonda jauh…..tak tergapai langkah itu…terpisah dua alam berbeza….saat kau ada jarang aku hargai…bila kini kau tiada rindu ini tidak mampu ku selami…

Emak yang adik rindui…
Saat pada hampir sempurnanya warkah ini….adik merinduimu…rindu pada suaramu…pada setiap bebelanmu….tangan mu tangan rahmat meredakan setiap ketakutan….menghilangkan setiap keresahan…suaramu mendamaikan jiwa nan gundah…sejauh mungkin ku layari rasa ini…melayan hati penuh kerinduan tapi panggilan keramat itu hilang jua tak bisa memanggil emak lagi....


Mak….baliklah…adik sunyi……..

0 comments: