Friday, December 10, 2010

Ayahku Yang Hensem...

Bismillahhirrahmannirrahim……

Alhamdulillah masih mempunya masa untuk mencoret….sahabat aku selalu cakap puisi , cerpen atau apa sahaja penulisanku pasti berbelit juga ayatnya…itu kata mereka…tapi rasa tinta aku yang ni special punya no belit-belit…mudah faham kot…hehe…rasa macam lama pula tak menulis kebizian sangat (alasan ja kot) so malam ni aku pun menulis…aku dah nak tulis semalam tapi biasalah aku kebizian …al kisahnya pun bermula….


Aku mempunyai seorang ayah yang hensem..hehehe (tapi memang hensem)…baik lemah lembut sopan santun…opssss saja ja aku menambah…ayah aku ni memang terlalu manjakan aku…korang rasa manja camna???ada orang cakap manja tahap gaban!!!!!ya begitulah aku memang manja…baju sekolah aku dulu sampai aku form 3 ayah aku ironkan, korang mesti masa year 3 dah iron sendiri kan..hehehe..tapi aku tidak ayah aku tak kasi alasannya takut aku iron tangan aku plak..kira ok lah alasan ayah aku ni nasib bukan takut aku iron muka aku…

Umur 16 kira form 4 aku masuk asrama tekniklah haaaaa jeng jeng jeng…bermulalah hidup tanpa ayah iron baju aku…mak aku cakap situasi ayah aku masa aku baru masuk sekolah 2 akak membimbangkan..hehehe coz ayah aku langsung tak boleh pandang  ayam…kira kalau ayah aku pergi pasar ayah tak beli ayamlah…tahu kenapa???coz aku ni makan aaaayaaaam ja , sian ayah aku….betapa kasihnya dia pada aku (ceeewahhhh)….itulah tahap manjanya aku…

Masa aku form 3 ayah lah menghantar aku ke sekolah biasalah mak dan ayah aku tak kasi naik basikal moto kereta bus lori…bahaya kata depa..so ayah akulah yang hantr dan ambil…mak aku ada juga ambil Cuma jarang sebabnya mak aku buka restoran agak jauh dari rumah aku…ofis ayah aku pula depan sekolah aku..heheh…aku bukan nak korang baca pasal aku sangat tapi aku selalu dengar orang cakap aku manja..memang aku manja pun…heehee (tak malu)…masa aku form 3 tu lah ayah aku ambil tok aku duduk dengan kami…masa tu tok aku sakit…sakit tua…dulu tok duduk dengan kakak ayah aku..kira mak sedara akulah..tapi masa tok sakit ayah aku jaga tok…

Rutin harian tetap sama bagi ayah aku Cuma lepas ayah aku ambil aku kat sekolah ayah akan belikan lauk daging sebab tok aku tak makan ayam bukan macam aku…lepas tu kat rumah aku sampai hari ni ingat..ayah akan hidangkan makanan pada tok..dan ayah akan duduk sebelah tok ayah akan temankan tok makan , dari penuh nasi dalam pinggan sampai tok basuh tangan ayah aku tunggu ja..kadang-kadang aku tengok ayah akan gaulkan nasi untuk tok…suapkan tok walaupun masa tu tok aku mampu lagi makan dengan khudrat dia…

Lepas berapa bulan tok makin sakit…kena pakai pempers…tapi masa tu sekali lagi hati aku tersentuh…ayah tak pernah bagi mak aku basuhkan najis tok…pasti ayah aku yang akan bersihkan..ayah aku bersihkan dengan telapak tangan ayah sendiri…penuh rasa kasih seorang anak…ayah akan mandikan pakaikan baju…fuhhh ayah pernah Tanya aku satu soalan sampai sekarang aku tiada jawapan ayah aku Tanya kalau ayah macam ni adik sanggup tak basuh najis ayah????ermmmm tiada jawapan sebenarnya aku terfikir boleh aja akujawab mestilah boleh ayah…inikan anak ayah…tapi betul ker?????lalu aku ambik keputusan diamkan diri….

Ayah , mak jaga tok sampai tok sihat (alhamdulilah) lepas tu tok cakap nak balik kampong (rindu ayam , itik , lembu kot hehehe)…ayah memang tak nak hantar tapi dah tok nak balik ayah turuti jua….lepas tu agak lama juga masa tu bulan ramadhan…seperti biasa ayah ke masjid…solat di sana…dalam lepas isya’ mak dapat panggilan cakap tok tengah tenat!!! Lalu kami ke masjid…masa tu call ayah pun tak dapat ayah off  yalah dalam rumah Allah kooot…malam tu hujan pula…lebat…sampai masjid aku tengah jemaah tengah solat …ish nak masuk memang tak boleh tak kan aku nak masuk tambah2 tengok ayah di saff belakang imam..aku pula perempuan…baju aku dah basah masa tu lepas tu aku pun Nampak sorang pakcik ni duduk kat tangga masjid..aku pun minta tolong dia panggilkan ayah aku..tapi pakcik tu pun nak masuk tak boleh yalah orang tengah solat koot…pak cik 2 suruh aku p tgk tok aku dulu nanti dia bagitau ayah aku…aku pun angguk jalah…
Tapi…..ermmmm Allah sayangkan tok lebih awal…masa aku sampai tok dah tak ada…kemudiaan ayah aku sampai aku tengok ayah aku tenang ja…tapi dalam hati siapa yang tau….begitulah kisahnya tentang ayah aku yang hensem ni….bagi aku ayah lah terbaik (tetiba tetingat mak ayah)

Ermmm ayah…ketahuilah dari fitrah kasarmu ada sembunyi rahmat kasih…tak mampu aku jadi sepertimu tak mampu aku hulurkan kasih sesucimu…tak mampu aku berikan kasih seikhlas mampu…kerana aku bukan anak yang taat….aku tahu jangan kan kata ingin cebokkan najismu entah2 kan nak menyuapmu pun aku tidak mahu…Allah….lalaikah aku sebagai anak????lalaikah aku Ya Rabb…..
Tuhan…..tuhan….KAU izinkanlah aku mencurahkan segalanya semampu dayaku selagi mereka bernafas..kerana aku bimbing saat aku kehilangan mereka baru aku menyesal…..
Ya Allah….ampunilah daku…..hanya seorang hamba yang hina anak yang tak tahu di untung…..ampunkanlah aku…..


Pena Abdi (9/12/2010)

0 comments: